Kies een proces dat past bij jouw situatie
Je hebt vast wel eens gehoord van verbetermanagement en verandermanagement. Maar wat betekenen deze termen eigenlijk? En welke aanpak kun je het beste kiezen om betere resultaten te behalen voor je klanten, gebruikers
en je organisatie?
Verbetermanagement en verandermanagement hebben allebei als doel om de prestaties van je organisatie te verbeteren. Ze richten zich op het wegnemen van problemen, het versterken van kwaliteit en het vergroten van klanttevredenheid. Maar er zijn ook belangrijke verschillen tussen deze twee benaderingen.
Verbetermanagement richt zich op het optimaliseren van wat al goed gaat. Het bouwt voort op de bestaande producten, diensten, werkprocessen en mensen binnen je organisatie. Met verbetermanagement kun je faalkosten verminderen, de kwaliteit verhogen en de tevredenheid van medewerkers en klanten vergroten. Het is als het ware een stapsgewijze verbetering van wat je al doet.
Verandermanagement daarentegen is gericht op het doorvoeren van grotere veranderingen binnen je organisatie. Het kan nodig zijn wanneer je merkt dat je huidige werkwijze niet meer voldoet aan de veranderende markt of klantbehoeften. Verandermanagement vereist vaak meer inzet en investeringen dan verbetermanagement. Het kan bijvoorbeeld gaan om het herontwerpen van processen, het introduceren van nieuwe producten of het aanpassen van de organisatiestructuur.
Naast verbeteren en veranderen is er ook nog vernieuwen, wat inhoudt dat je nieuwe innovaties aangaat. In deze tekst laten we vernieuwen echter buiten beschouwing.
Waarom verbetermanagement of verandermanagement?
Natuurlijk willen we verbeteren, zelfs als het al best aardig gaat! Als je potentieel ziet in een bestaande situatie, dan loont het om daarop in te zetten. Hoe hoger het potentieel, hoe makkelijker en beter de resultaten zullen zijn. Verbeteren is gericht op het wegnemen van faaltijd, faalkosten en het versterken van kwaliteit en medewerkerstevredenheid.
Niet te vergeten, het doel is ook om een hogere klantwaardering te bereiken en je organisatie onderscheidend te maken in de markt. We gaan uit van wat we al hebben en bouwen daarop voort, allemaal in lijn met onze missie. We weten dat we het kunnen, maar het kan altijd béter!
Download de whitepaper
Verbeteren of veranderen? Wat zijn de grote verschillen?
Waarom zou je verbeteren of veranderen?
Ik heb een aantal handige tips voor je op een rijtje gezet in mijn White paper “Verbeteren of veranderen: Wat is de beste aanpak?”:
Analyse van bedrijfsprocessen
Wens je een analyse van je bedrijfsprocessen, wil je weten of je moet gaan verbeteren of gaan veranderen? En wat de uitdagingen daarbij zijn voor jouw organisatie?
Perfectie heeft een houdbaarheidsdatum!
Zelfs het allerbeste product, een dienst of organisatie heeft een ‘levenscyclus’. Hoe perfect het ook ooit was, er komt een moment waarop verbeteringen niet meer genoeg opleveren. Soms zijn er ontwikkelingen waar we met verbeteren niet in mee kunnen gaan. En dat is waar onze toekomstvisie om de hoek komt kijken. Regelmatig moeten we onze markteisen, doelstellingen, producten en processen evalueren. We passen ons aan, zodat we onze klanten, stakeholders en medewerkers blijven verrassen en tevredenstellen. We willen onze marktpositie behouden of zelfs versterken, beheerst groeien en beter functioneren. We willen niet alleen nu, maar ook in de toekomst succesvol zijn!
Wanneer_
Stilstand is achteruitgang. Organisaties en ook jij willen verder. Wie te lang op zijn lauweren rust komt echt te laat. Want de klantwensen en ontwikkelingen van markten, producten en diensten wachten niet. Dus, als jij te lang wacht wordt het vanzelf urgent. Op dezelfde manier blijven werken gaat niet meer. Het is belangrijk om voortdurend te blijven zoeken naar manieren om de organisatie te verbeteren en tijdig aan te passen aan veranderende omstandigheden.
In de praktijk wordt vaak onbewust het verkeerde moment gekozen voor verbeteren of veranderen. Het is beter het juiste instrument te kiezen of te behouden passend bij de specifieke situatie. Het is onnodig en onrendabel om veranderen in te zetten als met verbetermanagement hetzelfde resultaat of zelfs meer kan worden bereikt. Sterker nog, als veranderen wordt ingezet kunnen dezelfde redenen waarom rendement bij verbeteren uitbleef, vooraf al de doodsteek zijn van het beoogde rendement van de verandering.
Dus eerst de juiste keuze maken. Daarna is er veel werk te verzetten. De procesnamen zijn niet voor niets allebei werkwoorden. Is jouw organisatie bekwaam genoeg om de juiste keuze te maken?
Lees er alles over in mijn whitepaper.